Menstruaţia - provocarea lunară a femeii

Menstruaţia - provocarea lunară a femeii

Am văzut la un moment dat o femeie care încerca să-i explice soțului ei cum se simte în cele trei zile de menstruație: Răspunsul ei a venit scurt dar semnificativ:” E ca atunci când tu nu dormi 3 zile la rând, apoi trebuie să mergi la serviciu și să te prefaci că totul decurge normal”. Majoritatea femeilor resimt o stare dureroasă şi neplăcută de disconfort atunci când apare menstruaţia. Și puține dintre ele sunt înțelese, deoarece adesea, bărbaţii nu au nici o idee despre ceea ce se petrece cu ele în acele momente. 


Există câteva femei puternice pentru care această perioadă nu este diferită, dar cel mai des femeile petrec cel puțin două zile de durere şi disconfort. Din 1000 de fete intervievate, doar 16% au fost în întregime fără durere, ceea ce dovedeşte că a sosit timpul ca femeii să înceteze să-i fie ruşine de această funcţie şi să insiste pentru cel puţin o zi de odihnă de la angajatorul ei. Unele idei biblice vechi, inculcate în minţile bărbaţilor, cum că o femeie este lipsită de curăţenie în această perioadă, au fost cauza unor mari privaţiuni şi multor batjocure îndurate de o femeie în timpul acestor perioade.

În consecinţă, femeia va experimenta cea mai intensă durere mai degrabă decât să permită bărbaţilor ce lucrează cu ea să suspecteze că ea este la menstruaţie. Este totuși un nonsens şi o greşeală. Femeile ar trebui să se strângă împreună într-o comunitate de femei pentru a se proteja una pe cealaltă şi pentru a nu fi obosite treptat şi îndepărtate de puterile instinctului lor matern în beneficiul exploatatorilor lor. Femeile care fac parte din sindicate ar trebui să ceară ca această zi să le fie dată lor şi surorilor lor.

Fetele continuă să sufere dureri de abdomen şi de spate, dureri de membre, de cap, adesea, stări de vomă, pe lângă nelinişte şi iritabilitate, şi, totuşi, să continue să aştepte într-un autobuz supraaglomerat, să stea în picioare sau pe scaun toată ziua într-un magazin sau la o maşină fără a protesta deloc. De asemenea, ele ştiu că nu sunt singure în această suferinţă, pentru că văd că există zi de zi sute de alte femei ce îndură aceeaşi durere, dar cu toate acestea rămân tăcute.

Faptul că odihna în perioada menstruaţiei este necesară a fost demonstrată de numeroase cercetări. Acest lucru a fost însă, cel mai bine dovedit de cercetările medicale făcute de Tobler în cazul a peste 1000 de femei. El a observat că la majoritatea femeilor contemporane menstruaţia este asociată cu deteriorarea evidentă a stării de sănătate, cu scăderea imunității și a vitalităţii.
 
Menstruația este corelată cu oscilații hormonale majore
După ce apare prima oară menstruația, tânăra fată începe să se confrunte cu anumite oscilații ale stării ei fizice și psihice pe care nu știe cum să le interpreteze. Cercetările științifice au demonstrat că totul se datorează unei explozii hormonale care are loc o dată cu menstruația. Din acel moment, am putea spune că ciclul menstrual reprezintă pentru orice femeie o adevărată provocare lunară, precum și un "indicator" al stării de sănătate a organismului ei. Micile sau marile supărări, unele excese în alimentaţie, unele vicii (cum sunt alcoolul şi fumatul) şi o serie întreaga de factori adesea nebănuiţi de către femei, pot conduce la serioase tulburări ale acestei manifestări ciclice ale organismului care îi pot influența major calitatea stării ei de bine din punct de vedere fizic și psihic.

Cercetătoarea Louanne Brizendine, autoare a lucrării ”Creierul femeii” vorbește pe larg despre influența hormonilor feminini asupra comportamentului și a stărilor unei femei: „Fluxul şi refluxul” estrogenului din timpul ciclului menstrual modifică săptămânal sensibilitatea la stresul de factură psihologică sau socială. În primele două săptămâni din perioada ciclului menstrual când nivelul de estrogen este destul de ridicat, ea este predispusă să se arate mai interesată de aspectele sociale şi să fie mai relaxată în prezenţa altora. În ultimele două săptămâni ale ciclului menstrual, când nivelul de progesteron este mai ridicat, iar cel de estrogen mai scăzut, ea este gata să reacţioneze mai degrabă cu o iritabilitate sporită. Estrogenul şi progesteronul „resetează” reacţia creierului la stres în fiecare lună. Încrederea în sine a femeii poate fi foarte mare săptămâna asta, pentru că săptămâna viitoare să ajungă extrem de fragilă.”
 
Cele patru tipuri ale manifestărilor sindromului premenstrual
Diverse observaţii practice împreună cu studiul sistematic al comportamentului feminin în perioada premenstruală, au condus la descoperirea existenţei anumitor tipologii feminine structurate în funcție de diferitele oscilații hormonale ce apar înainte de apariția menstruației, fiind vorba despre ceea ce numim sindrom premenstrual.
Prima tipologie feminină este caracterizată de un apetit crescut, uneori excesiv faţă de dulciuri.

Din punct de vedere fiziologic, organismul reacţionează imediat  şi foarte intens la scăderea nivelului de glucoză din sânge, fenomen care survine adeseori în perioada premenstruală. Pentru femeile din această categorie, consumul de dulciuri şi de alimente consistente dulci este o necesitate importantă. Astfel, ele vor resimţi acut nevoia consumului de dulciuri, datorită hipoglicemiei ce apare cu puţin timp înaintea declanşării menstruaţiei. Hipoglicemia determină de asemenea, şi apariţia unor tulburări specifice cum ar fi: astenia, palpitaţiile şi migrenele.

A doua tipologie feminină corespunde unei hipersensibilități datorate unui nivel ridicat de hormoni estrogeni în defavoarea progesteronului. Este important să subliniem că nu secreţia de estrogeni este cauza acestui tip de comportament, ci deficitul de hormoni progesteronici, care face că raportul estrogeni/progesteron să prezinte un dezechilibru serios, uneori chiar sever. În acest caz, femeia manifestă intoleranță, irascibilitate, tensiune nervoasă accentuată, chiar agresivitate, adeseori pe fundalul unui psihic caracterizat de o stare de anxietate.

Femeile din cea de a treia tipologie prezintă dispoziţii ezitante, o slăbire a memoriei însoţită de desincronizarea generală dintre intenţie şi realizare, incapacitatea decizională şi o accentuată tendinţa depresivă care determină, la unele femei, tendinţa de a plânge şi de a fi triste și profund deprimate, fără a avea motive întemeiate. Acest tip de comportament este caracterizat de o sensibilitate crescută la predominanţa secreţiei de progesteron. Asemeni situaţiei anterioare, nu este vorba despre o secreţie excesivă de progesteron, ci de un dezechilibru serios între secreţiile de progesteron şi cele de estrogeni. În acest caz este un deficit de hormoni estrogeni.

Cea de-a patra tipologie este caracterizată de o retenţie accentuată de lichid la nivelul ţesuturilor. Fluctuaţia ratei de secreţie a hormonilor estrogeni cauzează acest fenomen, care, la rândul său, este responsabil de starea de supraponderabilitate care tinde să se instaureze. Ca urmare, femeile din această tipologie prezintă o creştere corporală relativ bruscă (un plus de 1-3 kg), descrisă în mod subiectiv prin expresia "simt că mai am puţin şi îmi plezneşte pielea". Simultan apare o tendinţă accentuată către inactivitate şi odihnă excesivă.
 
Cum să ameliorăm sindromul premenstrual
George Starr White, un medic eminent din Los Angeles, consideră că "Sângele este fluidul vieţii şi trebuie conservat ca atare. Nu există "sânge impur" care să fie eliminat o dată pe lună. Pierderea de sânge din orice parte a corpului afectează sănătatea şi este un impediment pentru funcţiile naturale şi pentru metabolism."

Din acest motiv, ar fi bine ca femeile să învețe că menstruația poate fi privită ca o boală și să o trateze ca atare. În loc să aștepte ca societatea să facă ceva pentru ea, să își ia destinul în propriile mâini, să înțeleagă ce se petrece și să își asigure propria sănătate și starea sa de bine.

Din acest punct de vedere, e important de știut că sindromul premenstrual poate fi ameliorat sau chiar anulat. În funcție de cât de mult influențăm pozitiv perioada premenstruală (putând chiar să dispară complet orice simptom premenstrual) cu atât menstruația va fi mai ușoară și cantitatea de sânge pierdut va fi mai mică. În cele ce urmează vom oferi câteva sfaturi valabile fiecărei tipologii în parte care sunt ușor de pus în practică deoarece se bazează pe remedii și metode perfect naturale.

Femeile din prima tipologie pentru că simt nevoia de dulciuri trebuie să îşi asigure din timp un aport armonios de glucide care să provină din alimente naturale. Este recomandat consumul fructelor dulci şi a produselor naturale ce conţin miere.

Cele din a doua tipologie care sesizează apariţia unor stări de irascibilitate şi de tensiune nervoasă accentuată, vor evita deficitul de progesteron. Pentru aceasta ele pot să folosească plantele care stimulează producerea acestui hormon, cum ar fi verbina, lemnul lui Avram, zmeur.

Femeile ce prezintă tendințe depresive, care simt în acea perioadă că le vine să plângă din orice, vor folosi spre ingerare plante estrogenice, stimulente şi euforizante, administrate chiar în perioada de dinaintea menstruaţiei. Plante estrogenice sunt: anason, ginseng, lemn dulce, salvie, soia, trifoi roşu. Se pot folosi cu succes şi produse afrodiziace naturale cu efect stimulator.

Femeile din a patra tipologie, cele care se confruntă cu o accentuată reţinere de lichid la nivelul ţesuturilor, vor folosi în mod frecvent plante şi produse naturale având proprietăţi diuretice: coada calului, mătasea de porumb, rădăcină de pir sau cozile de cireşe.

                                                                                                                                                                                    de Aida Calin

Articol preluat de pe www.venus.org.ro

 

Evenimente

© 2017 Editura Venusiana. All rights reserved | Realizat de Webdesign